User Experience

Vänner, inte följare

En tonårsflicka och Yubo-logotypen

Yubo, den ledande plattformen för unga som vill umgås på nätet, lanserar idag kampen mot "följare" på sociala medier. Företaget, som har fler än 45 miljoner användare från generation Z, uppmanar sin armé av tonåringar att driva meddelandet "vänner, inte följare". Yubo planerar att presentera ett antal initiativ under året, med målet att uppfylla detta motto.

Sacha Lazimi, Yubos VD och medgrundare, säger: "Jag läste att det är mer troligt att personer med fler än 200 följare anger att de känner sig pressade när det kommer till hur de ser ut, jämfört med de som har färre följare. Det fick mig att tänka till, så till skillnad från andra sociala medier uppmanar Yubo användarna att umgås på nätet på ett autentiskt sätt och att skapa genuina interaktioner utan att känna att de måste samla på sig så många följare som möjligt. Var en vän, inte en följare."

"Men vi nöjer oss inte med ett motto – håll ett öga på den här sidan för att se fler initiativ som lanseras under de kommande månaderna och som hjälper användarna att uppnå målet."

Till skillnad från andra sociala medier har Yubo skapat en plattform utan influencers eller gilla-markeringar, där generation Z kan umgås på nätet utan pressen att samla på sig så många gilla-markeringar som möjligt. Appens ledande livestream-teknik låter användarna kommunicera i chattrum och "lives" i realtid och umgås med jämnåriga och likasinnade på ett autentiskt sätt, i en trygg miljö.

Den unika miljön utan hets har gått hem hos generation Z världen över. Under de två första månaderna år 2021 ökade daglig streaming-aktivitet med mer än 8,7 %. Yubos användarbas engagerar sig även aktivt i streams; antalet uppsträckta händer i lives ökade med nästan en fjärdedel (24,5 %) och skärmdelning i lives ökade med en femtedel (23,7 %).

"Ett av Yubos mål är att motverka ensamhet bland tonåringar och unga vuxna genom att låta dem träffa andra på nätet och hitta vänner," fortsätter Sacha. "Eftersom vi verkar vara på väg ut ur pandemin är det viktigt att vi stödjer unga personer genom detta stadium och kanske till och med möjliggör umgänge i verkliga livet när det är möjligt."

Yubo firar vänner, inte följare, genom att visa upp vänskapsbanden som knutits och frodats i appen. Användare från hela världen har delat sina upplevelser, såsom 20-åriga Angelica (Angel) och 21-åriga Mjay från London. De träffades i januari 2021, i en Yubo-livestream där de diskuterade, och enades om, sina politiska åsikter. Nu är de bästa vänner och streamar tillsammans varje dag, trots att de aldrig har träffats i verkliga livet.

Angelica och Mjay

Mjay säger: "För mig har det alltid känts som att det finns ett visst stigma över att träffas på nätet ... jag var inte säker tills jag träffade Angel, men att träffa henne öppnade ögonen för att hitta vänner på nätet och jag kände mig trygg att kommunicera och streama på Yubo. Jag trodde aldrig att jag skulle hitta en vän under pandemin, men Angel är en av mina närmsta vänner. Jag är mycket mer öppen för att hitta vänner på nätet nu när jag haft en så positiv upplevelse."

"Det har tagit bort stigmat för mig med, 100 % att man kan träffa äkta vänner på nätet. Det här är antagligen en av de bästa vänskaperna jag hittat på väldigt väldigt länge. Vi har samma intressen och kom överens på direkten, det kändes rätt," säger Angelica.

Australienska Sarah, som är 20 år gammal, gick med i Yubo i juli 2020 eftersom hon ville träffa fler vänner och prata med andra australiensare under pandemin. Under denna tid träffade Sarah sin nya goda vän Paisley på nätet, och de hoppas att de kan träffas i verkliga livet i slutet av året.

Sarah

"Att bo på landsbygden i New South Wales kan kännas isolerat, så det har varit otroligt att hitta en digital community där alla kan känna gemenskapen och hitta äkta vänner oberoende av var de befinner sig i världen. Jag hoppas att flytta till Queensland senare i år, och Paisley och jag räknar dagarna tills vi äntligen kan träffas i verkliga livet."

På Yubo knyter användarna även internationella vänskapsband. Federico från Monaco och Paul-Antoine från Frankrike är del av en kompisgrupp på tio och tillbringar varje kväll tillsammans i appen: "Vi träffade folk i appen som nu är våra nära vänner. Vi har hittat äkta kompisar eftersom vi kan prata om allt: dagen, lektioner, problem ... Det är den perfekta appen för att knyta band till andra och att träffa otroliga personer. Vi pratar varje dag och har ett starkt förtroendeband."

Federico och Paul-Antoine

"Vi har även haft det kul med att hitta på nya lekar: nyligen körde vi en livestream där vi återskapade känd koreografi, med i genomsnitt 100 personer i varje livestream," förklarar Federico

Yubo skalar realtids ljudmoderationsteknik över fyra stora internationella ...

Yubo lanserar funktioner som enar generation Z enligt intressen